Home » Protected: DTV » Social media

Social media

Sociale media is een containerbegrip voor alle online platformen  waar de gebruiker zonder – of met bijzonder weinig – tussenkomst van professionals de content verzorgen.

Opmerkelijke feitjes:

  • Facebook groeit met name onder ouderen, daling onder jongeren stabiliseert in 2016;
  • LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af;
  • Instagram en Pinterest blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;
  • Het gebruik van social media blijft stijgen, zorgen om privacy zijn hoog.
    Bron: dutchcowboys.nl

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar wat is het eigenlijk?
‘Social media’ is een container begrip voor alle online platformen waar de gebruiker zonder tussenkomst van professionals de inhoud verzorgen. Bedrijven als Twitter en Facebook bieden ons een faciliteit aan, te weten een platform die ons in staat stelt met elkaar in contact te treden.
Kenmerken zijn:

  • Interactie tussen gebruikers
  • Dialoog tussen gebruikers

Social Media draait om delen, delen en gedeeld worden. Met alleen maar eigen berichten delen ben je er niet. Je zal moeten gaan reageren op content van anderen en deze ook delen op de eigen kanalen. Daarnaast is het essentieel om delen en reacties uit te lokken, dit is geen proces van vandaag op morgen, hier is tijd voor nodig.

Elk platform vraagt weer om eigen content. LET OP!! Social media is niet het zelfde als je website. Social media zijn ook niet bedoeld om louter bezoekers voor je website te genereren. Bij Social media gaat het om communiceren met je verschillende doelgroepen.

Elke organisatie – in het onderwijs of in de bibliotheeksector – die werkt met erkende mediacoaches dienen richtlijnen te hebben hoe medewerkers om dienen te gaan met uitingen op Social media in de rol van medewerker van de organisatie en als privé persoon.